Kaptan Amerika (genç vatansever Steve Rogers’ın SüperAsker kişiliği) ilk kez Mart 1941’de Marvel’den çıktı, ABD’nin 2. DünyaSavaşı’na katılmasından sekiz ay önce… İlk sayının unutulmaz kapağında,göğsüne Amerikan bayrağı işlenmiş olan genç bir kahraman, Adolf Hitler’içenesinden yumrukluyordu. Bu kadar katı bir siyasi duruş, çizgi romanınyaratıcıları Joe Simon ve Jack Kirby’nin sıkıntılar yaşamasına yol açtı. Aynızamanda zalim ve askeri otoriter rejimlerin altında ezilenler için birkurtarıcı niteliğindeydi. Simon ve Kirby bu süper kahramanın amaçları konusundahiçbir şekilde dolambaçlı anlatıma gitmedi. Son derece saldırgan çizimleri birhayli tartışmaya yol açtı. Simon o günleri şöyle hatırlıyor: “2. DünyaSavaşı’nın hemen öncesiydi. Madison Square Garden’da sürekli olarak siyasieylemciler gösteri yapıyordu. Gösterilerde yaklaşık 50 bin kişi oluyordu.Bunlardan bazıları oturduğumuz yeri öğrenmişti. Çok saldırgan insanlardı vebizi protesto edip bize tükürüyorlardı. FBI olan biteni öğrendi ve her ihtimalekarşı büromuzda ajan bulundurdular. Marvel Studios başkanı ve “İlk Yenilmez:Kaptan Amerika” yapımcısı Kevin Feige’in gözlemleri şu şekilde: “1941Mart’ında, henüz Pearl Harbor baskını yaşanmamışken Kaptan Amerika’nın Hitler’iyumruklaması çok net bir ifadedir: ‘Artık bir kenarda oturamayız.’ Bu SteveRogers ve Kaptan Amerika’nın kişiliğini anında ortaya koyuyordu.”
1941’de Mihver Güçleri’nin oluşturduğu tehdit o kadarbarizdi ki, çizgi romanın yaratımcıları geriye dönük çalıştı. Önce kötükarakteri oluşturdular, kahraman ise sonradan oluşturuldu (geleneksel olarakönce kahraman ortaya çıkar). Simon ve Kirby oturup Kaptan Amerika’nın farklıversiyonlarını çizdiler, sonunda Marvel’in kurucusu Martin Goodman’in beğendiğiversiyon üzerinde karar kıldılar. Piyasa tepkisi son derece olumluydu ve kitaphemen tükendi.
Aradan çok zaman geçmesine rağmen, Kaptan Amerika pek çokaçıdan değişmemiş görünüyor. Simon’ın bu konuda yorumu şu şekilde: “Benimkarakter üzerinde çalıştığım dönemden bu yana çok şey yaptılar ancak KaptanAmerika’nın kim ve ne olduğu bize yine de hatırlatılıyor. O bir simge. O birikon.”
Marvel Comics ancak 1963 Eylül ayında, İntikamcılar’ıçıkarmaya başladı. İntikamcılar, Marvel’in en sevilen karakterlerindendördünden oluşuyordu: Iron Man, Thor, Hulk (hepsi 1960’larda yaratıldı) veKaptan Amerika. Kaptan Amerika 20 yıl önce yaratılmıştı, bu yüzden İlk Yenilmezadını aldı.
İlk baskısından bu yana Kaptan Amerika çizgi romanları70’in üzerinde ülkede 210 milyondan fazla kopya sattı. Çizgi roman hayranları,Kaptan Amerika’nın 70. yıldönümünü kutlarken, Marvel Studios Steve Rogers’ınilk yenilmez Kaptan Amerika oluşunun hikayesini anlatıyor.
Çizgi romanları, beyazperdeye taşıma konusunda tecrübelüolan Marvel Studios, hikayeyi ait olduğu dönemde bırakma konusunda son derecekararlıydı. Feige’in ifadesiyle: “Kaptan Amerika olmadan bir Marvel sinemadünyası yaratamayacağımızı düşünüyordum. Çünkü sonuçta o Marvel evrenininbaşlangıcı. Sadece çizgi roman tarihimizde değil, genel olarak geliştirilmişinsan alanında da. Bu insanlar ister örümcek tarafından ısırılmış isterse gamaışınlarına maruz kalmış olsun, ya da kendi yaptıkları metal zırh içindebulunsun, süper güçlere sahip insan hikayeleri Kaptan Amerika’yla başlar.
Steve Rogers’ın hikayesini 40’lı yıllarda anlatmak sonderece yerinde bir karardı. Feige devam ediyor: “Kaptan Amerika hikayesini aitolduğu dönemden çıkartıp anlatmak imkansız. Peki bu History Channel’daizlediğiniz gerçek 2. Dünya Savaşı dönemi mi? Pek sayılmaz. Okulda öğrendiğimiztarih ile bu filmdeki Marvel evreni tarihi tam olarak aynı değil çünkü buradatarihe yönelik bilim kurgu yaklaşımı var. Gerçek olayları, gerçek mekanlarıaldık ve bunlara Marvel bakış açısını kattık. Bu şekilde Marvel evrenininkökenlerini, başka kimsenin anlatamayacağı şekilde anlatma fırsatını yakaladık.Çok sayıda savaş filmi çekildi, çok sayıda 2. Dünya Savaşı filmi yapıldı. Ancakkimse bu tür bir şey yapmadı.”
Yönetmen/sorumlu yapımcı Joe Johnston bu denilenlerekatılıyor: “Bir köken hikayesi çekmek için sadece bir fırsatınız olur. 1940’larçok hareketli bir dönemdi. Doğru ve iyinin galip geleceği yönünde iyimser birinanç hakimdi. Sinema açısından bakacak olursak, araçlar, moda ve mimari iledolu bir oyuncak kutusu gibi. Biz de buna Marvel araçlarını ve silahlarınıekliyoruz. Bu yüzden ilk olarak bu hikayeyi filme alıp sonra devam etmek iyibir fırsat gibi göründü.”
Christopher Markus ve Stephen McFeely, 15 yıldır senaryoyazan tecrübeli bir ekip. Narnia Günlükleri serisinin üç filmi de onlarınkaleminden çıkma. McFeely ekliyor: “Kaptan Amerika, dönemin Amerikanideallerinin vücut bulmuş halinin ötesinde, aynı zamanda bir kahramanprototipi. O doğuştan bir kahraman değil, cesaretiyle ve kendine olan inancıylaçok çalışması gereken biri. Bu nitelikler günümüz için de geçerlidir. Elinizdebayrak gibi giyinmiş bir kahraman varsa, bunu modern çağ bağlamında kabul etmekbiraz daha zor gelebilir. Bu işi doğru yapmak istemeleri, son derece ilgiçekiciydi.”
Marvel, Johnston’ı seçerek, proje için ideal yönetmenibuldu. Sadece hikayeyi anlatacak değil, hikayeye duygusal bir temel katacakbirine ihtiyaçları vardır. Johnston kariyerine özel efektler alanında başlamışve ilk olarak saygın Industrial Light & Magic şirketinde çalışmıştı. “KayıpHazine Avcıları” filmiyle 1982 yılı En İyi Görsel Efekt Oscar’ına ortakolmuştu. Hikaye anlatıcı olarak yeteneği ve eski bir macera öyküsünücanlandırmanın teknik yönleri konusundaki tecrübeleri, onu “İlk Yenilmez:Kaptan Amerika” için en uygun yönetmen yapıyordu. Feige o dönemi hatırlıyor:“Ne zaman Johnston’la sohbet etsek, filmin odak noktasının Steve’denuzaklaşmasını istemediğini dile getirirdi. Evet, çok müthiş dekorlar veetkileyici sahneler olacaktı ancak önemli olan seyircinin bu yolculukta onaeşlik etmesini sağlamaktı. O bu hikayenin güncel, modern ve seyircileraçısından harika olmasını sağlayacak doğru kişiydi.”
Feige kendini bildi bileli Johnston’ın hayranıydı vedurumu şu şekilde açıklıyor: “Neredeyse tüm hayatım boyunca Johnston’ın büyükbir hayranıydım. Yıldız Savaşları’ndaki tasarım çalışmalarından itibaren.Kariyeri ilerledi ve sonunda çağdaş, duygusal bir ekseni olan bir Marvelfilminin yönetmenliğini yapmaya kadar geldi. ‘October Sky” filmi müthiş birsinema eseriydi. Herhangi bir yönetmen bu filmde yer almak isterdi çünkü 40’lıyıllarda geçiyor, eğlenceli falan. Fakat sonunda içi boş bir filmimizolabilirdi, filmin ana karakterini ve filmin kalbini kaybedebilirdik. AncakJohnston sürekli olarak yapımcılarla eşgüdüm halindeydi ve filmin Steve Rogersve onun yolculuğuyla ilgili olması gerektiğini vurguladı.”
Senaryo şekillendikçe, senaristler Markus ve McFeely,Kaptan Amerika hikayesinin Marvel evrenindeki karakterler ve öykülerle paralelolmalarını sağlamaya çalışıyorlardı. Markus şöyle diyor: “Diğer projelerigözden geçiriyorduk ya da onlar bizi kontrol ediyordu çünkü aralarında bir bağolmasını istiyorduk. Örneğin Howard Stark filmimizde önemli bir rol oynuyor.Onun oğlu Tony Stark ise Iron Man. En başından itibaren arada bağlantılar var.”
Senaristler ilk olarak Kaptan Amerika çizgi filmlerindenyola çıktılar. Yazarlar önce o dünyayı derinlemesine incelemek için tümsayıları teker teker okudular. Hikayeyi Steve Rogers ile başlatmak, tüm Marvelevreninin oluşmasına yol açacaktı. Senaristler bunu hiç hafife almadılar.Markus’un esprili anlatımıyla “Bizler tüm bu hikayelerin vaftiz babasıgibiyiz.”
“Aynen” diye ekliyor McFeely. “Ortada Stratejik BilimselKurum adında bir örgüt var. Sonradan adı S.H.I.E.L.D. Olarak değişecek. Birşekilde kendinizi çok önemli hissediyorsunuz. Bu evrende yer alan son derecebilindik şeyler yaradılışını ele alıyorsunuz.”
Kaynak malzemeleri etraflıca okuduktan sonra senaristler,seyircileri esas çekecek olan unsurun, Kaptan Amerika olmadan önceki SteveRogers karakteri olacağında karar kıldı. McFeely bu konuda şunları söylüyor:“Seyircinin bir ikona dönüşmeden önceki haliyle Steve Rogers ileözdeşleşebilmeleri çok önemliydi.”
Johnston’ın yorumu ise şu şekilde: “İlk olarakSteve Rogers karakteriyle tanışıyoruz. Onu 70 yıl boyunca böyle bir fenomenhaline getiren de bu. Onda süper güçler yok, onun güçleri insan bedenininyapabileceklerinden ibaret fakat bu nitelikler mükemmellik seviyesineçıkarılmış. Karakterde ve filmde beni çeken şey de bu oldu. Bu film, birkaçdakika içinda 40 kiloluk cılız birinden, mükemmel insana dönüşen biri. Sonuçolarak Steve fiziksel ve psikolojik sorular yaşıyor. Bu meseleleri ele almak vehızlı bir aksiyon hikayesi çerçevesinde incelemek çok ilginçti.”

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s